مجموعه موتور فن ساینا
مجموعه موتور فن ساینا
پروانه یا فن خودرو
سیستم فن در جریان خنکسازی موتور وظیفه تامین هوای مورد نیاز برای فرآیند کاهش دمای آب دررادیاتور را برعهده دارد. فن خودرو را معمولا به صورت پروانهی هواکش در جلوی موتور میبینیم. به همین دلیل به فن خودرو پروانه موتور یا پروانه رادیاتور نیز گفته میشود. این پروانه که نقش دمنده سیستم خنککاری را بر عهده دارد به دو صورت کلی در خودروها مورد استفاده قرار میگیرد.
فن مکانیکی
فن برقی
البته استفاده از فنهای مکانیکی امروزه منسوخ شده و تنها شاهد فنهای برقی هستیم. فنهای برقی با اجزای خود در بخش الکتریکی سیستم خنککاری قرار میگیرند.
سیستم این فنها که امروزه در تمام خودروها دیده میشوند از یک پروانه تشکیل شده است که یک الکتروموتور همراه دارد. این موتور انرژی لازم برای فعالیت پروانه ماشین را تامین میکند. الکتروموتور این سیستم نیز برق مورد نیاز خود را از باتری دریافت میکند. به این ترتیب، امکان فعالسازی این فن در هر شرایطی و دور دلخواه وجود دارد. اجزای تشکیل دهنده مجموعه فن شامل موارد زیر میشود:
پروانه، الکترو موتور، رلههای کنترلی، ECU، سنسور آب در خودروهای انژکتوری، فشنگی دمای آب در خودروهای کاربراتوری
ECU در سیستم فن برقی خودرو ممکن است مجزا و مختص به آن باشد و یا برای آن از یک یونیت مشترک با سیستم سوخترسانی استفاده شود. سنسورها نیز ترمیستورهایی هستند که با تغییرات دمای آب، مقاومت الکتریکی آنها تغییر میکند. این تغییر مقاومت به صورت سیگنالهایی قابل پایش به ECU ارسال شده و یونیت اطلاعات لازم برای کنترل عملکرد فن را به دست میآورد. به این ترتیب ECU با بررسی اطلاعات سنسورهای دمای آب، شرایط تند، کند و یا خاموش بودن فن را مشخص کرده سیگنالهای مربوطه را از طریق رلههای کنترلی به الکتروموتور فن میفرستند.
انواع فنها به ترتیب زیر میباشند:
فن کلاچدار:
این نوع فن از انواع مکانیکی است که با کمک تسمه پروانه فعال میشود. در فن کلاچدار که معمولا در SUV و وانتبارها مورد استفاده قرار میگیرد، پروانه و محوری آن که توسط تسمه و موتور چرخانده میشود جدا از هم هستند. بنابراین چرخش تسمه، لزوما فن خودرو را به حرکت در نمیآورد. در این بین آنچه موجب فعالیت فن میشود کلاچی است که بین آنها وجود دارد و با افزایش حرارت درگیر شده و سبب انتقال نیروی چرخشی به پروانه ماشین می شود.
فن پلاستیکی:
این فن کم وزن که پرههای آن لبههایی زاویهدار دارند قادر است به دلیل خصوصیت پرههای خود باد بیشتری را به سمت رادیاتور هدایت کند. نکته مهمی که در مورد این نوع فن وجود دارد انعطاف پذیر بودن تیغههای آن است. به این ترتیب پرههای آن در دورهای بالا تغییر شکل داده و با کاهش زاویه خود دمیدن باد را کنترل میکنند
فن آلومینیومی:
این فن که مانند نوع پلاستیکی وزن کمی دارد، قابلیت تغییر زاویه پره نداشته و به طور کلی پره زاویهدار ندارد.
فن فولادی:
این نوع فن که از نظر طراحی شبیه به نوع آلومینیومی است، وزن بیشتری از آن دارد و به همین دلیل امروزه استفاده از آن منسوخ شده است.
در بررسیهای انجام شده، راندمان موتور با فن کلاچدار بیش از باقی انواع دیگر است و فن فولادی نیز بیشترین هدر رفت انرژی را به دنبال دارد. اما حتی فن کلاچدار نیز حدود ۱۴ اسب بخار قدرت موتور را از آن خود میکند. این یکی از اصلیترین دلایل جایگزین شدن این فنها با انواع الکتریکی بود.
خلاصه معرفی محصول: مجموعه موتور فن رادیاتور شاهین دو دور بوده که دارای شراد، رزیستور، بست پلاستیکی بزرگ و کوچک، و مهرههای مربوطه میباشد و درتمامی رادیاتورهای شاهین از آن استفاده میشود.
فن و رادیاتور آب شاهین کامل دو قطعه حیاتی برای خنککاری خودرو هستند. آب موجود در موتور پس از گردش و جذب گرمای حاصل از احتراق در موتور دوباره به رادیاتور برگشته و توسط فن خنک میشود تا دوباره برای خنک کردن موتور به حرکت درآید. مجموعه فن و رادیاتور شاهین برای خرید سریع و آنلاین در یک مارکت موجود است.
نقش فن و رادیاتور آب در موتور خودرو شاهین چیست؟
موتور خودرو به دلیل تولید مقدار زیادی گرما نیاز به خنککاری مؤثر و مداوم دارد. آب که معمولا برای خنککاری موتور به کار میرود، توان تحمل مقدار مشخصی از گرمای موتور را دارد. پس از افزایش دمای آب نیاز خواهد بود تا این آب داغ توسط مکانیزمی کاهش دما پیدا کند و دوباره برای خنک کردن موتور فرستاده شود. برای این منظور از یک رادیاتور که انتقال حرارت بالایی دارد به علاوه یک فن برای خنک کردن سریع آن استفاده میشود.
رادیاتور خودرو معمولا از آلومینیوم که انتقال حرارت زیادی دارد ساخته میشود. برای جلوگیری از زنگ زدن و پوسیدگی رادیاتور از محلول ضدیخ یا خاصیت ضد خوردگی نیز استفاده میشود. استفاده از آب معمولی ممکن است در اثر پوسیدگی زود هنگام یا یخ زدگی در زمستان مشکلاتی را ایجاد کند.
رادیاتور خودرو برای عملکرد و دوام بیشتر باید در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت لازم را داشته باشد. برخی از مهمترین ویژگیهای ردیاتور خودرو به شرح زیر است:
- مقاوم در برابر زنگ زدن و خوردگی
- تولید شده از جنس با انتقال حرارت بالا
- مقاوم در برابر دما و فشار زیاد آب
خرابی و نیاز به تعویض فن و رادیاتور آب خودرو
رادیاتور و فن خودرو به دلیل محل قرارگیری در موتور یکی از اولین قطعاتی هستند که در تصادف شدید ممکن است دچار آسیب شده و نیاز به تعویض پیدا کنند. برای خرید این قطعه بهتر است از قطعات فابریک و اصل استفاده کنید تا مدت زمان بیشتری دوام بیاورد.
توجه کنید که برای پر کردن رادیاتور خودرو هرگز نباید از آب معمولی استفاده کرد زیرا املاح معدنی این آب ممکن است در رادیاتور تهنشین شده و باعث کاهش عمر مفید رادیاتور خودرو شود. بهتر است از آب جوشانده شده یا آب مقطر که املاح معدنی کمتری دارند استفاده کرد.
مشخصات فنی محصول در جدول زیر درج شده است:
موضوع | توضیحات |
---|---|
کد محصول | ۴۰۰۰۱۸۷ |
جنس شراد | PA6 – GF30% PA 66 GF30% |
تعداد دور فن دردقیقه | ۲۷۰۰ |
نوع فن |